HEPATITA - C

1. Prevederi legislative

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

1. Prevederi legislative

Mesaj  Margareta G. la data de Mier Sept 08, 2010 8:55 pm

Reglementari din domeniul concediului medical

1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158 din 17 noiembrie 2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.074 din 29 noiembrie 2005.

2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1 din 12 ianuarie 2006 pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul asigurarilor sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 din 20 ianuarie 2006.

3. Ordin al ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 60/32 din 27 ianuarie 2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 147 din16 februarie 2006.

4. Ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 95 din 7 februarie 2006 privind modificarea Ordinului ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 170 din 22 februarie 2006 (art. III).

5. Legea nr. 346 din 5 iunie 2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 din 27 iunie 2002.

6. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147 din 31 octombrie 2002 pentru reglementarea unor probleme financiare si pentru modificarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 821 din 13 noiembrie 2002.

7. Legea nr. 232 din 31 mai 2003 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 36/2003 privind corelarea unor dispozitii din legislatia financiar-fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 373 din 31 mai 2003.

8. Ordonanta Guvernului nr. 86 din 28 august 2003 privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 624 din31 august 2003.

9. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107 din 24 octombrie 2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie 2003.

10. Legea nr. 609 din 22 decembrie 2003 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 930 din 23 decembrie 2003.

11. Legea nr. 598 din 22 decembrie 2003 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 107/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 936 din 24 decembrie 2003.

12. Ordonanta Guvernului nr. 94 din 26 august 2004 privind reglementarea unor masuri financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 803 din 31 august 2004.

13. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74 din 30 septembrie 2004 pentru modificarea sicompletarea Ordonantei Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor masuri financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 924 din 11 octombrie 2004.

14. Ordin al ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 233/125 din 14 martie 2006 pentru aprobarea modelului unic al certificatului de concediu medical si a instructiunilor privind utilizarea si modul de completare a certificatelor de concediu medical pe baza carora se acorda indemnizatii asiguratilor din sistemul asigurarilor sociale de sanatate, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 254 din 21 martie 2006.

15. Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006.

16. Ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 450 din 6 iunie 2006 si al ministrului sanatatii publice nr. 825 din 5 iulie 2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 708 din 17 august 2006.

17. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 72 din 20 septembrie 2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii si pentru abrogarea unor dispozitii din alte acte normative in domeniul sanitar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 803 din 25 septembrie 2006.

18. Rectificare la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 72/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii si pentru abrogarea unor dispozitii din alte acte normative in domeniul sanitar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 803 din 25 septembrie 2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,Partea I, nr. 823 din 6 octombrie 2006.

19. Legea nr. 399 din 30 octombrie 2006 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 901 din 6 noiembrie 2006.

20. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91 din 22 noiembrie 2006 privind unele masuri referitoare la asigurarile sociale de stat si asigurarile sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 958 din 28 noiembrie 2006 (aprobata prin Legea nr. 97/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 19 aprilie 2007).

21. Ordin nr. 830/175 al ministrului sanatatii publice si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate din 23 aprilie 2007 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 60/32/2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 519 din 1 august 2


Ultima editare efectuata de catre Margareta G. in Sam Sept 11, 2010 6:44 am, editata de 1 ori

_________________
Cele mai importante lucruri în lume au fost realizate de oameni care au continuat să încerce chiar şi când se părea că nu mai este nici o speranţă. Dale Carnegie



Citeşte REGULAMENTUL înainte de a posta pe forum!

Margareta G.
Admin

Fibroza: A2F3
feminin Numarul mesajelor: 3412
Data de inscriere: 20/08/2009
Varsta: 38

Sus In jos

Durata concediului medical

Mesaj  Margareta G. la data de Mier Sept 08, 2010 8:58 pm

Concediul medical pentru boala obisnuita

Conform dispozitiilor O.U.G. nr. 158/2005, concediile medicale pentru incapacitate temporara de munca se acorda pe o durata de cel mult 183 de zile calendaristice in interval de un an, socotit de la prima zi de imbolnavire.

Incepand cu a 90-a zi calendaristica, concediul medical se poate prelungi pana la 183 de zile, cu avizul medicului expert al asigurarilor sociale.

Medicul curant poate propune prelungirea concediului medical peste 183 de zile cu cel mult 90 de zile, conform procedurilor stabilite de Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.

La expirarea duratelor de acordare a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, prevazute in O.U.G. nr. 158/2005, medicul curant propune pensionarea de invaliditate.

IMPORTANT!

Propunerea de pensionare poate fi solicitata inca din primele zile de boala in cazul afectiunilor fara potential recuperator.

Concediul medical pentru boli speciale

Durata de acordare a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca poate fi mai mare in cazul unor boli speciale si se diferentiaza astfel:

• pana la un an, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru tuberculoza pulmonara si unele boli cardiovasculare;
• un an, cu drept de prelungire pana la un an si jumatate de catre medicul expert al asigurarilor sociale al Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru tuberculoza meningeala, peritoneala si urogenitala, inclusiv a glandelor suprarenale, precum si pentru SIDA si cancer de orice tip, in functie de stadiul bolii;
• un an si jumatate, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru tuberculoza pulmonara operata si osteoarticulara;
• 6 luni, cu posibilitatea de prelungire pana la maximum un an, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru alte forme de tuberculoza extrapulmonara, cu avizul medicului expert al asigurarilor sociale al Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.

Asiguratii bolnavi care prezinta unele boli cardiovasculare stabilite potrivit Ordinului nr. 399/2004 au dreptul la un concediu medical de pana la un an, fara avizul medicului expert al asigurarilor sociale al Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.
In aceste cazuri, certificatele de concediu medical se elibereaza de medicul curant din unitatile sanitare acreditate care acorda asistenta medicala de specialitate.

_________________
Cele mai importante lucruri în lume au fost realizate de oameni care au continuat să încerce chiar şi când se părea că nu mai este nici o speranţă. Dale Carnegie



Citeşte REGULAMENTUL înainte de a posta pe forum!

Margareta G.
Admin

Fibroza: A2F3
feminin Numarul mesajelor: 3412
Data de inscriere: 20/08/2009
Varsta: 38

Sus In jos

Perioada de concediu medical a fost redusă, iar autorităţile pot verifica dacă cei bolnavi sunt acasă

Mesaj  Margareta G. la data de Mier Sept 08, 2010 9:03 pm

Ministrul Sănătăţii, Cseke Attila, a semnat astăzi proiectul de ordonanţă care modifică OUG 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, introducând un nou sistem de acordare a concediilor medicale.

Scopul introducerii noului sistem este de a reduce semnificatov numărul celor care beneficiază fraudulos de concedii medicale, astfel încât de acestea să poată beneficia numai cei care au într-adevăr nevoie de îngrijiri medicale.
"Dorim să reducem abuzurile în acordarea şi folosirea concediilor medicale. Este inadmisibil ca aproximativ 6% din Fondul Unic de Asigurări de Sănătate să fie cheltuit pe plata concediilor medicale, multe dintre ele fără justificare... Anul trecut, au fost eliberate în jur de 2.700.000 certificate, şi aici nu sunt raportate datele din Bucureşti, Maramureş şi Casa Transporturilor. Haideţi să facem soscoteala ce înseamnă 2 700 000 certificate eliberate la un număr de aproximativ 5.000.000 de angajaţi câţi are în prezent România. Prin acordarea, nejustificat, a unor concedii medicale îi privăm chiar pe cei care au nevoie de îngrijiri medicale", susţine ministrul Sănătăţii, Cseke Attila, într-un comunicat.

Cu ajutorul noului sistem, autorităţile vor putea verifica dacă beneficiarul concediului medical tratat în regim ambulator se află la domiciliu, iar cuantumul amenzilor pentru eliberarea ilegală a certificatelor de concediu medical de către medicii prescriptori se va dubla.

Plătitorii de indemnizaţii, angajatorii sau casa de asigurări de sănătate, pot să verifice dacă pacientul tratat în regim ambulatoriu se află, bolnav, la domiciliu în orele în care nu se află la unitatea sanitară pentru tratament. Verificările la domiciliu se vor face de către reprezentanţi ai plătitorilor de indemnizaţii şi ai poliţiei.

În situaţia în care beneficiarul de concediu medical nu se află la domiciliu, acesta nu va primi indemnizaţia de asigurări sociale aferente concediului medical.

De asemenea, sunt prevăzute măsuri prin care se reduc termenele după care se pot prelungi concediile medicale. Astfel, concediul medical se va putea prelungi începând cu a 61-a zi, faţă de cea de-a 91 zi cum era prevăzut în legislaţia veche. Concediul se va putea prelungi de către medicul specialist până la 183 de zile, cu aprobarea medicului expert al asigurărilor sociale.

Amenzile pentru refuzul nejustificat de plată a indemnizaţiilor aferente concediilor medicale, calculul şi plata eronate a acestora se vor sancţiona cu amenzi cuprinse între 2.500 lei şi 5.000 lei, dublu faţă de cuantumul prezent. De asemenea, eliberarea certificatelor de concedii medicale cu nerespectarea prevederilor legale în vigoare se va sancţiona cu amenzi cuprinse între 5.000 lei şi 10.000 de lei.

sursa: adevarul.ro


Ultima editare efectuata de catre Margareta G. in Mier Sept 08, 2010 9:18 pm, editata de 1 ori

_________________
Cele mai importante lucruri în lume au fost realizate de oameni care au continuat să încerce chiar şi când se părea că nu mai este nici o speranţă. Dale Carnegie



Citeşte REGULAMENTUL înainte de a posta pe forum!

Margareta G.
Admin

Fibroza: A2F3
feminin Numarul mesajelor: 3412
Data de inscriere: 20/08/2009
Varsta: 38

Sus In jos

Drepturi si obligatii ale asiguratilor

Mesaj  Margareta G. la data de Mier Sept 08, 2010 9:09 pm

Asigurati in sistemul asigurarilor sociale de sanatate

Asiguratii in sistemul asigurarilor sociale de sanatate au dreptul la un pachet de servicii de baza care cuprinde servicii medicale, servicii de ingrijire a sanatatii, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale.

Aceste drepturi se stabilesc pe baza contractului-cadru care se elaboreaza de CNAS pe baza consultarii Colegiului Medicilor din Romania, Colegiului Farmacistilor din Romania si Ordinului Asistentilor Medicali din Romania.

Asiguratii beneficiaza de pachetul de servicii de baza in caz de boala sau de accident, din prima zi de imbolnavire sau de la data accidentului si pana la vindecare.

Asiguratii au urmatoarele drepturi:

• sa aleaga medicul de familie, medicul specialist din ambulatoriu, unitatea spitaliceasca ce le va acorda servicii medicale, unitatea care le va furniza medicamente sau dispozitive medicale, precum si casa de sanatate la care se asigura;

• sa fie inscrisi pe lista unui medic de familie pe care il solicita, daca indeplinesc toate conditiile prezentei ordonante de urgenta, suportand cheltuielile de transport daca optiunea este pentru un medic din alta localitate;

• sa isi schimbe medicul de familie ales numai dupa expirarea a cel putin 3 lunide la data inscrierii pe listele acestuia;

• sa beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale in mod nediscriminatoriu, in conditiile legii;

• sa efectueze controale profilactice in fiecare an, in conditiile stabilite prin contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrulsistemului de asigurari sociale de sanatate;

• sa beneficieze de servicii de asistenta medicala preventiva si de promovare a sanatatii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;

• sa beneficieze de servicii medicale in ambulatorii si spitale aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate;

• sa beneficieze de servicii medicale de urgenta;

• sa beneficieze de unele servicii de asistenta stomatologica;

• sa beneficieze de tratament fizioterapeutic si de recuperare;

• sa beneficieze de dispozitive medicale;

• sa beneficieze de servicii si ingrijiri medicale la domiciliu;

• sa li se garanteze confidentialitatea privind datele, in special in ceea ce priveste diagnosticul si tratamentul;

• sa aiba dreptul la informatie in cazul tratamentelor medicale;

• sa beneficieze de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.

Pentru a beneficia de aceste drepturi, Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, stabileste obligatiile asiguratilor care sunt urmatoarele:

• sa se inscrie pe lista unui medic de familie acreditat potrivit legii;

• sa anunte medicul de familie ori de cate ori apar modificari in starea lor de sanatate;

• sa se prezinte la controalele profilactice si periodice stabilite prin contractulcadru;

• sa anunte in termen de 15 zile medicul de familie si casa de asigurari asupra modificarilor datelor de identitate sau modificarilor referitoare la incadrarea lor intr-o anumita categorie de asigurati;

• sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului;

• sa aiba o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;

• sa achite contributia datorata fondului si coplata (suma reprezentand diferenta suportata de asigurat intre tariful decontat de casa de asigurari de sanatate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate si tariful maximal stabilit de Ministerul Sanatatii Publice), in conditiile stabilite prin contractul-cadru;

• sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atesta calitatea de asigurat.

IMPORTANT!

Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat beneficiaza de servicii medicale numai in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al bolilor cu potential endemo-epidemic in cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit prin contractul-cadru.

Persoanele care au obligatia de a se asigura si nu pot dovedi plata contributiei sunt obligate, pentru a obtine calitatea de asigurat, sa achite contributia legala lunara pe ultimii 5 ani, incepand cu data primei solicitari de acordare a serviciilor medicale, calculata la salariul de baza minim brut pe tara in vigoare la data platii, sau de la data ultimei plati a contributiei, respectiv de la data cand plata contributiei era obligatorie daca perioada scursa este mai mica de 5 ani, calculandu-se majorari de intarziere.

In situatia in care aceste persoane au realizat venituri impozabile, contributia, precum si majorarile de intarziere aferente se vor calcula asupra acestor venituri pe perioada in care au fost realizate cu respectarea termenului de prescriptie privind obligatiile fiscale.

Pentru persoanele care se prezinta la casa de asigurari de sanatate unde sunt asigurate in vederea platii contributiei, aceasta, precum si majorarile de intarziere aferente se calculeaza, incepand cu data de la care plata contributiei era obligatorie, la veniturile impozabile realizate.
Aceste dispozitii nu pot interveni decat in limita termenelor de prescriptie privind obligatiile fiscale, respectiv 5 ani.

Exemplu

Domnul A.N., cetatean roman, desfasoara incepand cu data de 15 mai 2004 activitatea de traducator cod CAEN 7485, in baza autorizatiei pentru desfasurarea de activitati economice in mod independent emise in temeiul Legii nr. 300/2004.

In temeiul prevederilor in vigoare, avea obligatia platii contributiei la asigurarile de sanatate in cota de 6,5% aplicata la venitul net din activitati independente determinat potrivit prevederilor Codului fiscal. Plata contributiei trebuia facuta trimestrial aplicand cota de 6,5% calculata la venitul estimat in functie de care sunt determinate platile trimestriale, urmand sa achite diferentele la momentul primirii deciziei anuale de impunere.

Domnul A.N. solicita servicii medicale in luna martie 2007, dar nu poate face dovada platii contributiei la asigurarile sociale de sanatate. Casa de asigurari sociale de sanatate teritoriala solicita plata contributiei de la data de la care a inceput sa obtina venituri impozabile si a majorarilor de intarziere.

Asigurati pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate

Persoanele asigurate pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in sistemul de asigurari sociale de sanatate au dreptul pe perioada in care au domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei, la concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate:

• concedii medicale si indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii;

• concedii medicale si indemnizatii pentru prevenirea imbolnavirilor si recuperarea capacitatii de munca, exclusiv pentru situatiile rezultate ca urmare a unor accidente de munca sau boli profesionale;

• concedii medicale si indemnizatii pentru maternitate;

• concedii medicale si indemnizatii pentru ingrijirea copilului bolnav;

• concedii medicale si indemnizatii de risc maternal.

Dreptul la aceste concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate esteobligatie conditionat de plata contributiei de asigurari sociale de sanatate destinata suportarii acestor indemnizatii.

Indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate se vor achita din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de catre casele de asigurari de sanatate in urmatoarele situatii:

– in cazul in care angajatorul isi suspenda temporar activitatea sau activitatea acestuia inceteaza prin: divizare ori fuziune, dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare judiciara, lichidare judiciara, faliment sau prin orice alta modalitate prevazuta de lege; asiguratul nu pierde dreptul dobandit prin plata contributiei de preluare asigurari sociale de sanatate;
– in situatia in care a expirat termenul pentru care a fost incheiat contractul individual de munca, a expirat termenul pentru care a fost exercitata functia publica ori a expirat mandatul in baza caruia s-a desfasurat activitate in functii elective sau in functii numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti.

sursa: legislatiamuncii.ro

_________________
Cele mai importante lucruri în lume au fost realizate de oameni care au continuat să încerce chiar şi când se părea că nu mai este nici o speranţă. Dale Carnegie



Citeşte REGULAMENTUL înainte de a posta pe forum!

Margareta G.
Admin

Fibroza: A2F3
feminin Numarul mesajelor: 3412
Data de inscriere: 20/08/2009
Varsta: 38

Sus In jos

Plata contributiilor la Fondul National Unic de Asigurari de Sanatate

Mesaj  Margareta G. la data de Mier Sept 08, 2010 9:15 pm

Termen de plata

1. Contributia la asigurarile sociale de sanatate
Obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine persoanei juridice sau fizice care angajeaza persoane pe baza de contract individual de munca ori in baza unui statut special prevazut de lege, precum si persoanelor fizice, dupa caz. Angajatorii declara aceste obligatii la organele fiscale teritoriale la care sunt luate in evidenta ca platitori de impozite si taxe pe baza formularului nr. 102 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale“ cod 14.13.01.40. Modelul acestuia si procedura de completare este prevazuta de Ordinul presedintelui ANAF nr. 101/2008. Aplicarea acestuia are loc incepand cu obligatiile aferente lunii ianuarie 2008.

Obligatiile fiscale datorate la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale se platesc in contul unic 55.02 „Disponibil al bugetelor asigurarilor sociale si fondurilor speciale in curs de distribuire“, deschis pe codul de identificare al contribuabililor, la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal la care acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe.
Plata obligatiilor fiscale se va efectua prin utilizarea urmatoarelor ordine de plata:
– un ordin de plata pentru Trezoreria Statului pentru obligatiile fiscale datorate bugetului de stat;
– un ordin de plata pentru Trezoreria Statului pentru obligatiile fiscale datorate bugetelor asigurarilor sociale si fondurilor speciale.
Persoanele juridice sau fizice la care isi desfasoara activitatea asiguratii sunt obligate sa depuna lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare lunii curente pentru luna anterioara, la casele de asigurari alese in mod liber de asigurati, liste nominale privind obligatiile ce le revin fata de fond si dovada platii contributiilor.

Aceste obligatii revin si persoanelor care exercita profesii libere sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente.

Pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit, obligatia virarii contributiei la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate revine angajatorilor pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se face plata drepturilor salariale. Termenul general de plata este asadar data de 25 a fiecarei luni.

Prin derogare de la aceste prevederi, contributia datorata de urmatorii angajatori se plateste astfel:
• trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, de catre contribuabilii persoane juridice platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderii, asocierile fara personalitate juridica, precum si de catre persoanele fizice care desfasoara activitati independente;
• semestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului, de catre asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, cu exceptia institutiilor publice.

Ca urmare a modificarii Codului de procedura fiscala prin Ordonanta Guvernului nr. 47/2007, platitorii de impozit pe profit care in baza calitatii de microintreprindere, potrivit Legii nr. 346/2004, au declarat si au platit impozitul pe salarii si contributiile aferente trimestrial, de la 1 ianuarie 2008 o vor face din nou lunar. Ca urmare a acestor modificari, aceste persoane juridice vor trebui sa depuna la organul fiscal Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010), aprobata prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 2.296/2007.

In cazul platilor in numerar efectuate de persoanele fizice, obligatia la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate se considera platita la data inscrisa in documentul de plata eliberat de organele care efectueaza incasarea.

Pentru neachitarea la scadenta a contributiei datorate angajatorii, asimilatii acestora si asiguratii care au obligatia individuala de plata, datoreaza majorari de intarziere potrivit art. 119 din Codul de procedura fiscala.

Contributia la asigurarile sociale de sanatate se plateste de asigurati potrivit urmatoarelor termene de plata:
• pentru persoanele care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit, contributia se achita trimestrial;
• pentru asiguratii care realizeaza venituri din agricultura si silvicultura, stabilite potrivit normelor de venit, plata se va face anual;
• pentru persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor, contributia se achita anual, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator celui pentru care se face plata;
• pentru persoanele care obtin venituri din dividende, contributia se vireaza anual pana la data de 25 ianuarie a anului urmator celui pentru care se face plata;
• pentru persoanele care realizeaza venituri impozabile realizate din dobanzi si din transferul titlurilor de valoare, contributia in cota de 6,5% se vireaza anual, pana la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmator celui in care se face calculul dobanzii;
• pentru persoanele care realizeaza, venituri considerate „alte venituri“, contributia se vireaza anual, pana la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmator celui in care se face plata acestor venituri.
Acest termen de plata se refera la venituri din jocuri de noroc, sub forma de castiguri din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare si partilor sociale, din vanzarea bunurilor in regim de consignatie, din activitati desfasurate in baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial, din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara, dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil, potrivit titlului II din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, care nu genereaza o persoana juridica, din drepturi de proprietate intelectuala.

2. Contributia pentru concedii si indemnizatii
Termenele de plata a contributiilor pentru concedii si indemnizatii sunt:
• pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza plata, in regulacazul angajatorilor.
Prin derogare de la dispozitiile legale in vigoare privind termenele de plata, impozitele si contributiile aferente veniturilor din salarii se platesc astfel:
• trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, de catre contribuabilii persoane juridice platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, precum si de catre persoanele fizice care desfasoara activitati independente;
• semestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunilor iulie/ianuarie a anului urmator, de catre asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, cu exceptia institutiilor publice;
• pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza plata, in cazul asociatilor, comanditarilor sau actionarilor, administratorilor sau managerilor care au incheiat contract de management sau de administrare (art. 1 alin. (2) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005);
• pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru, pentru persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente, individual sau in asociere (art. 1 alin. (2) lit. c) si d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005)

Incepand cu 1 ianuarie 2008, potrivit art. 114 din Codul de procedura fiscala plata obligatiilor fiscale aferente salariilor platite se achita intr-un singur cont. Plata sumelor in contul unic se va face prin utilizarea unui ordin de plata pentru Trezoreria Statului cont pentru obligatiile datorate bugetului de stat si a unui ordin de plata pentru Trezoreria Statului pentru celelalte obligatii de plata urmand ca distribuirea sumelor din contul unic sa se faca de organul fiscal competent, distinct pe fiecare buget sau fond, dupa caz, proportional cu obligatiile datorate.

Diferentele ramase de achitat, calculate in raport cu decizia de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza majorari de intarziere.

La expirarea termenului de 60 de zile, pentru sumele datorate si ramase neachitate se vor percepe majorari de intarziere conform procedurii instituite prin Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

In situatia in care contributia calculata la venitul estimat este mai mare decat cea calculata in raport cu decizia de impunere anuala, casele de asigurari de sanatate vor proceda conform prevederilor legale in materie de colectare a creantelor fiscale.

Plata sumelor reprezentand contributia pentru concedii si indemnizatii se poate face utilizand oricare dintre modalitatile prevazute de art. 114 din Codul de procedura fiscala.

Declaratii

1. Contributia la asigurarile sociale de sanatate
Persoanele juridice si persoanele fizice, in calitate de angajator, care, potrivit legii, unde? au obligatia de plata catre fond, declara aceste obligatii la organele fiscale teritoriale la care sunt luate in evidenta ca platitori de impozite si taxe.
Listele nominale cu salariatii se depun lunar, pana la data de 25 a lunii curente pentru luna anterioara, la casele de asigurari de sanatate la care acestia au optat, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2.
Listele nominale se depun la casele de asigurari de sanatate si de catre directiile de asistenta sociala pentru familiile si persoanele care beneficiaza de ajutor social in baza Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. Titularii ajutorului social vor fi inscrisi pe anexa 2a), iar membrii familiei beneficiare de ajutor social vor fi inscrisi pe anexa 2b).
Listele privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre fond, semnate si stampilate, se vor depune la casele de asigurari de sanatate pe suport hartie si in format electronic, insotite de dovada platii contributiilor.
Raportarea in format electronic, insotita de o semnatura electronica agreata de ambele parti, se poate transmite on-line, urmata de trimiterea datelor pe suport hartie semnat si stampilat.

continuarea ... aici

_________________
Cele mai importante lucruri în lume au fost realizate de oameni care au continuat să încerce chiar şi când se părea că nu mai este nici o speranţă. Dale Carnegie



Citeşte REGULAMENTUL înainte de a posta pe forum!

Margareta G.
Admin

Fibroza: A2F3
feminin Numarul mesajelor: 3412
Data de inscriere: 20/08/2009
Varsta: 38

Sus In jos

Cotele de contributii la asigurarile sociale de sanatate CASS

Mesaj  Margareta G. la data de Mier Sept 08, 2010 9:22 pm

CASS - Contributia angajatorului

Angajatorul – persoana fizica sau juridica – la care isi desfasoara activitatea asiguratii, pe baza de contract individual de munca sau in baza unui statut special prevazut de lege au obligatia platii unei contributii raportat la fondul de salarii realizat.
Contributia angajatorului este datorata pentru a se garanta asigurarea sanatatii personalului care lucreaza pentru persoana juridica sau fizica.
In 2010, cota de asigurari sociale de sanatate datorata de angajatori este 5,2%.

In temeiul Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, fondul de salarii realizat la care se aplica cota datorata de angajator cuprinde totalitatea sumelor utilizate de un angajator pentru plata drepturilor salariale sau de natura salariala.
Asa cum Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precizeaza, cota contributiei angajatorilor se aplica asupra veniturilor utilizate de o persoana fizica sau juridica pentru plata drepturilor salariale sau de natura salariala, acestea fiind cele care decurg din prevederile contractelor individuale de munca. Cu toate acestea, fondul de salarii cuprinde totalitatea sumelor constituite si utilizate de persoanele fizice si juridice pentru plata drepturilor salariale sau/si drepturilor asimilate salariilor, asa cum sunt definite de prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Se datoreaza contributia angajatorului la asigurarile sociale de sanatate in cota de 6% asupra urmatoarelor venituri care se includ in acceptiunea legislatiei in domeniul asigurarilor sociale de sanatate in fondul de salarii realizat:
1. Salariile realizate in baza unui contract individual de munca
2. Veniturile asimilate salariilor in vederea impozitarii
3. Avantajele in natura

Nu se datoreaza contributia angajatorului asupra:
• indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca suportate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
• indemnizatiei pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani, iar in cazul copilului cu handicap, pentru afectiunile intercurente, pana la implinirea varstei de 18 ani care se suporta integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
• indemnizatiei de maternitate care se suporta integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
• indemnizatiei pentru reducerea timpului de munca care se suporta integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
• indemnizatiei de risc maternal;
• concediului fara salariu.

Contributia asiguratilor
Potrivit art. 257 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, persoanele asigurate sunt obligate la plata unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate.
Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra:
• veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
• pentru acestea plata se face lunar (art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006);
• veniturilor impozabile realizate de persoanele care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit (art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006);
• veniturilor din agricultura si silvicultura, stabilite potrivit normelor de venit pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza in categoria veniturilor din activitati independente (art. 257 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 95/2006);
• indemnizatiilor de somaj; pentru acestea plata se face lunar (art. 257 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 95/2006);
• veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectualarealizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor mentionate mai sus, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar; plata se face anual (art. 257 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 95/2006);
• veniturilor din pensii care depasesc plafonul de 1.000 de lei (art. 257 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 95/2006), pentru partea veniturilor din pensii care depasesc limita supusa impozitului pe venit.

sursa: legislatiamuncii.ro

_________________
Cele mai importante lucruri în lume au fost realizate de oameni care au continuat să încerce chiar şi când se părea că nu mai este nici o speranţă. Dale Carnegie



Citeşte REGULAMENTUL înainte de a posta pe forum!

Margareta G.
Admin

Fibroza: A2F3
feminin Numarul mesajelor: 3412
Data de inscriere: 20/08/2009
Varsta: 38

Sus In jos

Incapacitatea temporara de munca

Mesaj  Margareta G. la data de Mier Sept 08, 2010 9:26 pm

Concediul pentru incapacitate temporara de munca (concediul medical) reprezinta o intrerupere in cursul normal al activitatii desfasurate de un salariat in folosul angajatorului sau, datorita starii de sanatate. Prin urmare, acesta nu reprezinta un act de vointa al partilor, care sunt tinute sa dea curs intocmai efectelor sale.
Concediul pentru incapacitate temporara de munca este unul din drepturile de asigurari sociale recunoscute asiguratilor pentru care se achita contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, pentru situatiile cand, din motive care tin de starea de sanatate precara, acestia sunt impiedicati sa presteze activitate in folosul angajatorului.
Concediul pentru incapacitate temporara de munca reprezinta unul din cazurile de suspendare a contractului individual de munca si are ca efecte intreruperea prestarii activitatii salariatului si a platii drepturilor de natura salariala de catre angajator (art. 49 alin. (2) din Codul muncii).
Concediul pentru incapacitate temporara de munca suspenda de drept contractul de munca, adica intrerupe temporar si independent de vointa partilor prestarea activitatii si plata salariului.

IMPORTANT!
Concediul medical nu trebuie supus aprobarii angajatorului, fiind un beneficiu acordat de lege salariatului care se afla temporar in imposibilitatea fizica sau psihica de a presta activitate.
Starea pasagera de boala care impiedica salariatul sa presteze activitate temporar in unitate nu trebuie confundata cu:
• inaptitudinea fizica si/sau psihica constatata de medicul de medicina a muncii, care nu ii permite angajatului sa isi indeplineasca atributiile corespunzatoare locului de munca ocupat.
Avem in vedere acele situatii in care, din motive constatate medical, salariatul nu mai are abilitatea de a presta in bune conditii pentru sanatatea proprie activitatile specifice functiei ocupate. Continuarea in aceste conditii a activitatii poate afecta starea fizica si/sau psihica a salariatului, diminuand evident si calitatea prestatiei sale in unitate.
Aceasta stare de fapt da dreptul angajatorului sa solicite medicului de medicina a muncii un examen de specialitate din care sa rezulte posibilitatea continuarii activitatii. In cazul unui raspuns nefavorabil, in sensul inaptitudinii salariatului de a mai ocupa functia pe care a fost incadrat, medicul de medicina a muncii va propune angajatorului trecerea salariatului pe un alt loc de munca vacant, compatibil cu starea fizica si/sau psihica constatata.
Cu toate acestea, incapacitatea fizica si/sau psihica nu poate fi totala, intrucat aceasta ar atrage pensionarea pentru invaliditate gradul I sau gradul II.
In cazul refuzului salariatului de a trece pe un post corespunzator starii sanatatii sale, cat si dupa indeplinirea obligatiei de a anunta despre aceasta agentia pentru ocuparea fortei de munca, in vederea redistribuirii acestuia pe unul din locurile de munca vacante aflate in evidenta agentiei, angajatorul poate dispune concedierea pentru inaptitudine fizica si/sau psihica potrivit art. 61 lit. c) din Codul muncii.
• Pensionarea medicala a salariatului se realizeaza potrivit art. 53 si urm. din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pensia de invaliditate presupune pierderea totala sau cel putin a jumatate din capacitatea de munca a asiguratilor. Procedural, pensionarea pentru invaliditate intervine dupa o perioada indelungata de acordare a unor concedii pentru incapacitate temporara de munca de catre medicul curant.
La propunerea acestuia, medicul expert al asigurarilor sociale poate emite decizia de incadrare intr-un grad de invaliditate, care va sta la baza stabilirii pensiei pentru invaliditate.
Un caz interesant de cumul al indemnizatiei de boala cu pensia de invaliditate poate exista in situatia incadrarii in munca cu contract de munca cu timp partial (cel mult 4 ore pe zi) a unei persoane pensionate de invaliditate gradul III.
In situatia intervenirii starii de boala a acestei persoane, se vor acorda concediul si indemnizatia de boala in conditiile O.U.G. nr. 158/2005. Persoana va beneficia in paralel si de pensia de invaliditate.

IMPORTANT!
Pensionarea pentru invaliditate atrage incetarea de drept a contractului individual de munca, conform art. 56 lit. d) din Codul muncii, din data comunicarii deciziei de pensionare.

Terminologie
Alte denumiri utilizate in cazul incapacitatii temporare de munca sunt acelea de:
– concediu medical;
– concediu de boala.

Capitolul II al O.U.G. nr. 158/2005 stabileste denumirea exacta a acestui drept de asigurari sociale: „concediul si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca“.

sursa: legislatiamuncii.ro

_________________
Cele mai importante lucruri în lume au fost realizate de oameni care au continuat să încerce chiar şi când se părea că nu mai este nici o speranţă. Dale Carnegie



Citeşte REGULAMENTUL înainte de a posta pe forum!

Margareta G.
Admin

Fibroza: A2F3
feminin Numarul mesajelor: 3412
Data de inscriere: 20/08/2009
Varsta: 38

Sus In jos

Beneficiarii concediului si indemnizatiei de boala

Mesaj  Margareta G. la data de Mier Sept 08, 2010 9:44 pm

Desi reglementat in cadrul O.U.G. nr. 158/2005, aprobata prin Legea nr. 399/2006, si modificat si completata de O.U.G. nr. 91/2006 prin denumirea celor doua componente – concediul (componenta nepatrimoniala), respectiv indemnizatia (componenta patrimoniala) – aspectele privind concediul medical pot genera si situatii in care cele doua elemente sa fie scindate.
Astfel angajatorul poate fi in prezenta unui certificat medical eliberat de medicul competent, potrivit legii, care nu poate fi pus in plata datorita neindeplinirii conditiilor de stagiu de cotizare cerute de lege.
Incapacitatea temporara de munca poate fi determinata de o boala sau de un accident in afara muncii, de o boala profesionala sau de un accident de munca.

1. Beneficiaza de concediu si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca asiguratii care, in ultimele 12 luni anterioare lunii de acordare a concediului medical inscrise in certificatul de concediu medical, au un stagiu de cotizare de cel putin o luna sau perioade asimilate potrivit legii.
Pentru a veni in intampinarea asiguratilor pentru care perioadele ce se iau in calcul pentru acordarea dreptului nu au continuitate, legiuitorul da posibilitatea folosirii oricarei luni de stagiu de cotizare, in ultimele 12 luni anterioare lunii de acordare a concediului medical. Aceasta dispozitie vine in ajutorul persoanelor care au intrerupt calitatea de asigurat o perioada, au beneficiat de concediu fara salariu sau au avut absente nemotivate. De asemenea, stagiul de cotizare se poate compune din perioade lucrate fragmentar in decursul celor 12 luni luate in calcul cu conditia totalizarii unui numar de 22 de zile.
Ce se intampla in situatia in care un salariat nu indeplineste conditia privind stagiul de cotizare de o luna in ultimele 12 anterioare lunii de acordare a concediului medical?

Exemplu
F.P., absolvent de liceu in 2007, se incadreaza in munca la data de 20.10.2007. Dupa perioada de 13 zile de activitate in munca, intervine o incapacitate temporara de munca cauzata de boala obisnuita, salariatul prezentand un certificat medical eliberat de medicul de familie.
Angajatorul ia act de starea de sanatate certificata medical si constata ca salariatul, desi este bolnav, nu indeplineste conditiile de stagiu de cotizare pentru a beneficia de dreptul de asigurari sociale prevazut de art. 2 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 158/2005, modificata si completata.
Acest drept are doua componente: concediul si indemnizatia aferenta. Intrebarea care se pune, firesc, este legata de posibilitatea scindarii celor doua drepturi. Poate salariatul sa beneficieze de concediu medical fara a beneficia de indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca?
Raspunsul oficial in acest caz a fost in sensul neacordarii atat a indemnizatiei, cat si a concediului, absenta salariatului de la locul de munca considerandu-se ca fiind motivata medical. Evident, absenta motivata nu ar putea atrage sanctionarea disciplinara a salariatului.
Fata de aceasta solutie avem unele rezerve pentru ca:
1) absentele motivate trebuie reglementate obligatoriu de catre angajator prin regulament intern, iar practica nu a confirmat prezenta unor asemenea prevederi ale regulamentelor interne;
2) absentele motivate presupun lipsa neculpabila a prestarii muncii, respectiv a platii salariului, dar situatia nu a fost reglementata in capitolul din Codul muncii referitor la suspendarea contractului individual de munca;
3) absentele motivate in acest caz nu pot fi asimilate concediului fara salariu intrucat nu sunt rodul unei manifestari de vointa a partilor, ci rezultatul bolii salariatului.

SFATUL NOSTRU
Va sfatuim sa luati in evidenta certificatul medical prezentat de salariat si sa considerati ca in aceasta perioada el beneficiaza de concediu pentru incapacitate temporara de munca, fara a avea dreptul si la indemnizatia aferenta. In masura in care prin contract individual sau colectiv de munca ati negociat mentinerea pe aceasta perioada si a altor drepturi, ele pot fi acordate in continuare, conform art. 49 alin. (3) din Codul muncii.

2. In cazul intervenirii accidentelor de munca sau al bolilor profesionale, pentru a beneficia de concediu si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca asiguratii nu trebuie sa indeplineasca conditia stagiului de cotizare, dat fiind caracterul exceptional al riscului asigurat.

IMPORTANT!
In schimb, consecintele neplatii contributiei pentru accidente de munca si boli profesionale (CAMBP) se rasfrang asupra angajatorilor rau-platnici, prin obligatia de a suporta costurile prestatiilor sau serviciilor de asigurare.
Vor putea beneficia de concediu pentru incapacitate temporara de munca, conform O.U.G. nr. 158/2005, aprobata prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile aduse apoi de O.U.G. nr. 91/2006 si Legii nr. 346/2002, urmatoarele persoane, care au calitatea de asigurati pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate:

a) Salariatii si asimilatii acestora:
• persoanele care desfasoara activitate in baza unui contract individual de
munca;
• functionarii publici;
• persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatilor executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului asimilati salariatilor;
• membrii cooperatori asimilati salariatilor.

b) Alte persoane ocupate precum:
• asociatul unic, asociati, comanditari sau actionari;
• administratorii sau managerii care au incheiat contract de administrare sau de management;
• membrii ai asociatiei familiale;
• persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente.

Aceste categorii de persoane pot beneficia de concediu si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca atat in baza O.U.G. nr. 158/2005modificata si completata, cat si a Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale.
Asigurarea in aceste cazuri prezinta avantajul ca antreneaza suportarea din bugetele de asigurari sociale inca din prima zi de incapacitate temporara de munca a unor sume cu titlu de venituri de inlocuire a celor pe care le realizau in baza activitatii directe.
Din punct de vedere procedural, pentru a putea beneficia de acest drept de asigurari sociale in cele doua sisteme de asigurare, acestia trebuie sa parcurga anumiti pasi.
Astfel, pentru acordarea concediului si indemnizatiei de boala in baza O.U.G. nr. 158/2005, aprobata prin Legea nr. 399/2006, modificata si completata, acestia au obligatia de a depune declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii. Asa cum rezulta din prevederile normelor de aplicare a ordonantei mentionate, depunerea declaratiei, ca si retragerea acesteia genereaza caracterul facultativ al acestei asigurari pentru aceasta categorie de persoane, chiar daca actul normativ nu face referire in mod expres la acest caracter. Asadar nu putem vorbi despre o asigurare facultativa propriu-zisa, cu atat mai mult cu cat in contextul O.U.G. nr. 158/2005, contractul de asigurare nu poate fi utilizat pentru asigurarea incapacitatii temporare de munca.
In ceea ce priveste asigurarea facultativa pentru accidente de munca si boli profesionale care genereaza plata indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, aceasta se bucura de o reglementare expresa, iar instrumentul procedural utilizat este contractul individual de asigurare.
Alaturi de categoriile de asigurati precizate mai sus, pot deveni asigurati pentru accidente de munca si boli profesionale si pot beneficia de concediu si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca:
- persoane angajate in institutii internationale;
- proprietarii de bunuri si/sau arendasi de suprafete agricole si forestiere;
- membrii ai societatilor agricole sau ai altor forme de asociere in agricultura;
- persoane care desfasoara activitati agricole in gospodarii individuale sau activitati private in -domeniul forestier.

c) Somerii
Somerii care beneficiaza de drepturi banesti din bugetul asigurarilor pentru somaj se bucura de asigurare de boala in baza O.U.G. nr. 158/2005 modificata si completata, agentia pentru ocuparea fortei de munca fiind asimilata angajatorului. Din aceasta pozitie, ea are obligatia de a depune declaratia privind obligatiile de plata.
In cazul Legii nr. 346/2002, modificata si completata, asigurarea se activeaza numai pe durata efectuarii practicii profesionale in cadrul cursurilor organizate in conformitate cu prevederile legislatiei asigurarilor pentru somaj, intrucat riscul asigurat este legat de prestarea unei activitati asociate studiului.

d) Pensionarii care au raporturi de munca sau de serviciu sunt membri cooperatori sau isi desfasoara activitatea in cadrul autoritatilor executive, legislative, judecatoresti beneficiaza, de asemenea, de indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca.
Simplul fapt ca pensionarul beneficiaza deja de un drept de asigurari sociale (pensia) nu inlatura posibilitatea de a beneficia si de celelalte drepturi de asigurari sociale daca indeplineste conditiile de acordare, intrucat reluandu-si calitatea de asigurat dupa pensionare, el contribuie in continuare.
Asadar, cumuleaza pensia cu salariul si, implicit, cu indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca:
– pensionarii pentru limita de varsta;
– pensionarii de invaliditate gradul III.
De indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca reglementata de O.U.G.nr. 158/2005, modificata si completata, pot beneficia pensionarii de invaliditate gradul III si pensionarii nevazatori care detin calitatea de:
– membru in asociatiile familiale;
– desfasoara activitati independente.

sursa: legislatiamuncii.ro

_________________
Cele mai importante lucruri în lume au fost realizate de oameni care au continuat să încerce chiar şi când se părea că nu mai este nici o speranţă. Dale Carnegie



Citeşte REGULAMENTUL înainte de a posta pe forum!

Margareta G.
Admin

Fibroza: A2F3
feminin Numarul mesajelor: 3412
Data de inscriere: 20/08/2009
Varsta: 38

Sus In jos

Informaţii utile pentru completarea/eliberarea certificatelor de concediu medical

Mesaj  Margareta G. la data de Mier Sept 08, 2010 9:57 pm

1.Eliberarea certificatelor de concediu medical
2.Data acordarii si durata de acordare a certificatelor de concediu medical
3.Urgente medico-chirurgicale
4.Situatiile si durata de acordare a certificatelor de catre medicii de familie
5.Coduri de indemnizatie si coduri de diagnostic (download)
6.Rectificari la certificatele medicale


Conform art.4 din Ordinului 233/14 martie 2006, medicul este responsabil de realitatea datelor inscrise in rubricile completate.
Necompletarea rubricilor conform instructiunilor prezentului ordin si/sau completarea eronata a acestora atrag neplata indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate.
Conform art.47 din OUG 158/2005, constituie contraventie eliberarea certificatelor de concedii medicale cu nerespectarea prevederilor legale in vigoare si se sanctioneaza cu amenda de la 1000 lei (RON) la 2500 lei (RON).

1. Eliberarea certificatelor de concediu medical se va face pe baza adeverintei de la platitor (angajator, CAS, AJOFM),cu exceptia urgentelor medico-chirurgicale sau a bolilor infectocontagioase din grupa A. Platitorul va mentiona in adeverinta daca persoana care solicita certificatul de concediu medical este asigurata in sistemul public de asigurari sociale de sanatate si numarul de zile de incapacitate temporara de munca avute in ultimele 12 luni.
Acordarea certificatelor de concediu medical se face de catre orice medic cu autorizatie de libera practica valabila care a incheiat o conventie in acest sens cu una din casele de asigurari de sanatate si care are in ingrijire bolnavul.Completarea numarului conventiei pe certificatul de concediu medical este obligatorie.

2. Data acordarii si durata de acordare a certificatelor de concediu medical. Daca prin adaugarea zilelor de incapacitate temporara de munca aferente certificatului de concediu medical ce urmeaza a fi eliberat se depasesc 90 de zile, medicul curant va indruma pacientul la medicul expert al asigurarilor sociale pentru aviz peste 90 de zile, iar pentru pacientii internati care nu se pot deplasa, se vor trimite foile de observatie, rezultatele investigatiilor si referatul medical.
Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca este este de maximum 183 de zile calendaristice pe an, mai mare in cazul unor boli speciale (tuberculoza pulmonara, meningeala, peritoneala, urogenitala, a glandelor suprarenale, tuberculoza pulmonara operata si osteoarticulara, alte forme de tuberculoza extrapulmonara, unele boli cardiovasculare, SIDA, neoplazii). La perioada maxima de 183 de zile calendaristice pe an nu se iau in calcul perioadele de concediu medical cu codurile de indemnizatie (07), (08), (09), (12), (14), (15).

Certificatele de concediu medical se completeaza si se elibereaza la data la care se acorda consultatia medicala. Data de la care incepe valabilitatea concediului medical poate fi ulterioara datei acordarii numai in cazul certificatelor medicale ,,in continuare". In situatia imposibilitatii prezentarii asiguratului la medic, se pot acorda certificate de concediu medical cu retroactivitate de 24 de ore.

Certificatele de concediu medical se pot elibera si la o data ulterioara, numai pentru luna anterioara, pentru urmatoarele situatii:
-concediu medical de sarcina si lauzie;
-pentru aparat gipsat, numai de catre medic ortoped/chirurg;
-pentru perioada de internare in spital;
-situatii pentru care e necesar avizul medicului expert al asigurarilor sociale peste 90 de zile.
- în caz de carantină (valabil cu 01.08.2007)
Medicul curant din spital elibereaza certificate de concediu medical numai la externarea pacientului. Fac exceptie situatiile in care durata internarii depaseste luna in curs, caz in care medicul curant va acorda lunar certificatul de concediu medical. La externarea din spital se poate acorda un concediu medical de la 1 la 7 zile calendaristice, iar in cazuri speciale, cu aprobarea medicului-sef de sectie, pana la maximum 21 de zile calendaristice. De la aceasta regula fac exceptie medicii curanti din unitatile sanitare cu paturi, care ingrijesc pacienti cu TBC, SIDA, neoplazii, care la externarea pacientului pot acorda concediu medical pana la 30 de zile calendaristice.

Dupa expirarea concediului medical acordat la iesirea din spital, medicul de familie, pe baza scrisorii medicale eliberate de medicul curant din spital, poate prelungi concediul medical cu maximum 7 zile calendaristice pentru aceeasi afectiune, urmand ca, in cazul mentinerii incapacitatii temporare de munca, sa trimita pacientul la medicul din ambulatoriul de specialitate.

Medicii sunt obligati sa indrume pacientii catre unitatea sanitara la care trebuie sa se adreseze acestia in vederea obtinerii in continuare a asistentei medicale si a certificatelor de concediu medical.

La camera de garda a spitalului se pot elibera certificate de concediu medical in caz de urgente medico chirurgicale neinternate numai de catre medicii de specialitate.

3. In caz de urgente medico-chirurgicale, pentru care gradul de severitate al bolii nu impune internarea in spital, concediul medical se acorda de catre medicul care a asistat urgenta (medic de familie, medic din ambulatoriul de specialitate, de la camera de garda, ambulanta, centru de permanenta), pentru o perioada de maximum 5 zile calendaristice.Daca incapacitatea temporara de munca se mentine, concediul medical poate fi prelungit de medicul curant, pentru aceeasi afectiune, dar nu pentru cod de indemnizatie (06), in conditiile si pe duratele stabilite de lege. In caz de internare, daca gradul de severitate al bolii il impune, se poate acorda codul de indemnizatie (06) pe toata perioada internarii. La externarea pacientului din spital medicul curant elibereaza certificate de concediu medical cu inscrierea codului de indemnizatie corespunzator, cu exceptia codului de indemnizatie de urgenta medico-chirurgicala (06) (valabil de la 01.08.2007).

4. Medicii de familie au dreptul de a elibera certificate de concediu medical pentru incapacitate temporara de munca cu durata de cel mult 14 zile calendaristice, in una sau mai multe etape. In cazul mentinerii incapacitatii temporare de munca pentru aceeasi afectiune, concediul medical se poate prelungi de catre medicul curant din ambulatoriul de specialitate sau spital, in caz de internare, in etape succesive de maximum 30 de zile calendaristice. Durata cumulata a concediilor medicale acordate de medicul de familie pentru incapacitate temporara de munca nu poate depasi 45 de zile calendaristice in ultimul an, pentru acelasi asigurat. Dupa totalizarea a 45 de zile calendaristice acordate de catre medicul de familie, eliberarea certificatelor de concediu medical se va face numai de catre medicul curant din ambulatoriul de specialitate sau spital.
In caz de urgente medico-chirurgicale, medicii de familie pot acorda certificate medicale cu cod de indemnizatie (06) pentru maximum 5 zile calendaristice.
Luarea in evidenta a certificatelor de concediu medical de catre medicul de familie este obligatorie. Acesta va nota in fisa pacientului si in registrul de consultatii seria si numarul certificatului vizat si codul de diagnostic.

5. Coduri de indemnizatie si coduri de diagnostic. Pentru codurile de indemnizatie (06)/(05) se completeaza obligatoriu si codul de urgenta medico-chirurgicala/boala infectocontagioasa de grup A corespondent cu parafa si semnatura medicului care a acordat certificatul de concediu medical.

In cazul codului de indemnizatie (15) este necesar avizul medicului de medicina muncii.

In cazul codului de indemnizatie (07) durata de acordare se stabileste prin certificat eliberat de directia de sanatate publica si se va inscrie in rubrica ,,Observatii” de pe verso-ul formularului de concediu medical numarul certificatului eliberat de organele de specialitate ale directiilor de sanatate publica.

Codul de diagnostic va fi luat din lista cu caractere numerice a CIM (nu alphanumerice!). Pentru codul de indemnizatie (08), codul de diagnostic corespondent este 995.

6. Modificari/eliberare duplicate certificate de concediu medical.

Medicul care a eliberat certificatul medical poate efectua modificari pe certificatul eliberat, confirmate prin parafa si semnatura, sau poate elibera un duplicat in care mentioneaza, la data acordarii, data cand a efectuat modificarea, specificand DUPLICAT si atasand certificatul de concediu medical anulat la exemplarul al III-lea al noului formular.

Acte normative in materie:

OUG 158/2005
Ordin comun 60/32/2006 emis de Ministerul Sanatatii/CNAS
Ordinului 233/14 martie 2006

sursa: aici

Nota: La aceste reglementari se iau in considerare noile prevederi privind acordarea concediilor medicale.

_________________
Cele mai importante lucruri în lume au fost realizate de oameni care au continuat să încerce chiar şi când se părea că nu mai este nici o speranţă. Dale Carnegie



Citeşte REGULAMENTUL înainte de a posta pe forum!

Margareta G.
Admin

Fibroza: A2F3
feminin Numarul mesajelor: 3412
Data de inscriere: 20/08/2009
Varsta: 38

Sus In jos

Re: 1. Prevederi legislative

Mesaj  Margareta G. la data de Mar Aug 30, 2011 8:04 pm

Pensia de invaliditate

Prevederile legii pensiilor 263/2010

Au dreptul la pensie de invaliditate persoanele care si-au pierdut total sau cel putin jumatate din capacitatea de munca, din cauza:

  1. Accidentelor de munca si bolilor profesionale, conform legii;
  2. Neoplaziilor; schizofreniei si SIDA
  3. Bolilor obisnuite si accidentelor care nu au legatura cu munca.
Beneficiaza de pensie de invaliditate si urmatoarele persoane care si-au pierdut total sau cel putin jumatate din capacitatea de munca cand se aflau in urmatoarele situatii :

  1. Satisfac serviciul militar ca militar in termen sau militar cu termen redus
  2. Sunt elevi al unei scoli militare/scoli de agenti de politie sau studenti ai unei institutii de invatamant din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala cu exceptia liceului militar
  3. Ca urmare a accidentelor de munca sau bolilor profesionale pe perioada practicii profesionale ca elev, ucenic sau student.
  4. Ca umare a participarii la revolutia din decembrie 1989ori in legatura cu evenimentele revolutionare din decembrie 1989. In acest caz beneficiaza de acelasi drepturi cu cei care au suferit accidente de munca
In raport cu cerintele locului de munca si cu gradul de reducere a capacitatii de munca, invaliditatea este:

  1. de gradul I, caracterizata prin pierderea totala a capacitatii de munca, si a capacitatii de autoingrijire
  2. de gradul II, caracterizata prin pierderea totala a capacitatii de munca, cu pastrarea capacitatii de ingrijire
  3. de gradul III, caracterizata prin pierderea a cel putin jumatate din capacitatea de munca, persoana putand sa presteze o activitate profesionala, corespunzatoare a cel mult jumatate din timpul normal de munca
Incadrarea in unul din gradele de invaliditate se face in urma unei expertize medicale efectuate de medicul specializat in expertiza medicala a capacitatii de munca ca urmare a cererii si documentelor depuse de solicitant .
Cererea pentru expertiza medicala si actele doveditoare se depun de solicitant la Cabinetul de Expertiza Medicala a Capacitatii de Munca din cadrul Casei Teritoriale de Pensii in functie de domiciliul solicitantului sau, dupa caz , la Comisiile de Expertiza Medico-Militara de pe langa spitalele din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala.
Asiguratii care si-au pierdut capacitatea de munca datorita unei boli obisnuite sau a unor accidente care nu au legatura cu munca beneficiaza de pensie de invaliditate daca indeplinesc stagiul de cotizare necesar in raport cu varsta conform tabelului de mai jos.



Varsta persoanei la data emiterii deciziei medicale asupra capacitatii de munca (ani)
Stagiul de cotizare necesar (ani)
sub 201
20 - 232
23 - 253
25 - 296
29 - 339
33 - 3711
37 - 4114
41 - 4517
45 - 4920
49 - 5323
53 - 5725
57 - 6026
peste 6027
Asiguratii care au realizat stagiul de cotizare in conditii de handicap grav sau accentuat si nevazatorii beneficiaza de pensie de invaliditate daca au realizat jumatate din stagiile din tabelul de mai sus.
Persoanele nominalizate la literele a, b, d, e, f si g beneficiaza de pensie de invaliditate indiferent de stagiul de cotizare realizat.
La acordarea pensiei de invaliditate se acorda un stagiu potential cu exceptia pensionarilor incadrati in gr III de invaliditate care nu beneficiaza de stagiu potential in cazul bolilor obisnuite si accidentelor care nu au legatura cu munca.
Stagiul potential se determina ca diferenta intre stagiul complet de cotizare si stagiul de cotizare realizat pana la acordarea pensiei de invaliditate. Fac exceptie pensionarii care au realizat stagiul de cotizare in conditii de handicap grav sau accentuat caz in care stagiul potential se calculeaza ca diferenta intre stagiul complet de cotizare redus (o treime din stagiul complet de cotizare in cazul handicapului grav sau doua treimi din stagiul complet de cotizare in cazul handicapului accentuat) si stagiul de cotizare realizat pana la acordarea pensiei de invaliditate.
Stagiul potential calculat asa cum am aratat mai sus nu poate fi mai mare decat stagiul de cotizare pe care pensionarul l-ar fi putut realiza pana la implinirii varstei standard de pensionare.
Pensionarii de invaliditate incadrati in gradul I de invaliditate au dreptul, in afara pensiei, la o indemnizatie pentru insotitor, in cuantum fix care reprezinta 80% din valoarea unui punct de pensie.
Pensionarii de invaliditate sunt supusi revizuirii medicale, periodic, la intervale de 1 - 3 ani, pana la implinirea varstelor standard de pensionare, la termenele stabilite de catre medicul expert al asigurarilor sociale sau dupa caz de catre comisia centrala de expertiza medico militara.
Nu sunt supusi revizuirii medicale periodice pensionarii de invaliditate care :

  • prezinta invaliditati care afecteaza ireversibil capacitatea de munca,
  • au implinit varstele prevazute de prezenta lege pentru obtinerea pensiei pentru limita de varsta,
  • au varsta mai mica cu pana la 5 ani fata de varsta standard de pensionare si au realizat stagiile complete de cotizare.
Institutul National de Expertiza Medicala si Recuperarea Capacitatii de Munca, Centrele Regionale de Expertiza Medicala a Capacitatii de Munca sau comisiile centrale de expertiza medico militara ale Ministerului Apararii Nationale. Ministerului Administratiei si Internelor si Serviciului Roman de Informatii pot convoca pensionarul de invaliditate pentru expertizare.
Pensionarii de invaliditate cu gr I si II de invaliditate nu pot cumula pensia de invaliditate cu venituri obtinute din activitate profesionala.
Pensionarii de invaliditate cu gr III pot cumula pensia de invaliditate cu venituri din activitate profesionala dar nu pot lucra cu contract de munca pe o perioada ce depaseste jumatate din programul normal de lucru al locului de munca respectiv.
Cuantumul pensiei de invaliditate se calculeaza prin inmultirea punctajului acordat prin decizia pentru pensie de invaliditate cu valoarea punctului de pensie. Punctajul mediu al pensiei de invaliditate se calculeaza asemanator cucel al pensiei la limita de varsta (se imparte suma punctajelor anuale la stagiul complet de cotizare) cu deosebire ca dupa data iesirii la pensie de invaliditate se acorda pe perioada stagiului potentiale urmatoarele puncte anuale:

  1. 0,7 puncte pentru gradul I de invaliditate
  2. 0,55 puncte pentru gradul II de invaliditate
  3. 0,35 puncte pentru gradul III de invaliditate
In cazul modificarii incadrarii in alt grad de invaliditate, in urma expertizei medicale, pensia este recalculata luandu-se in calcul in loc de salariu, sau de punctaj pentru stagiu potential, pensia de invaliditate primita modificandu-se si punctajul acordat pentru stagiul potential ramas. In acest caz daca pensia de invaliditate primita a fost mica pensia recalculata poate sa fie micsorata.
La data indeplinirii conditiilor pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta aceasta se acorda din oficiu iar pensia se recalculeaza introducandu-se in calcul pe perioada cat s-a beneficiat de pensie de invaliditate cuantumul acesteia precum si eventualele castiguri obtinute pe aceasta perioada daca a beneficiat de dreptul de a cumula pensia cu venituri din activitate profesionala.
In cazul in care prin recalculare pensia la limita de varsta rezulta mai mica decat pensia de invaliditate este acordata cea mai avantajoasa
Indemnizatia pentru insotitor este mentinuta si dupa acordarea pensiei la limita de varsta.

sursa: lapensie.com


© 2008-2010 LaPensie.com


Margareta G.
Admin

Fibroza: A2F3
feminin Numarul mesajelor: 3412
Data de inscriere: 20/08/2009
Varsta: 38

Sus In jos

Care sunt serviciile medicale de care beneficiez?

Mesaj  Margareta G. la data de Dum Mar 04, 2012 9:32 am

In conditiile in care sunteti asigurat conform Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, prin casele teritoriale, va ofera urmatoarele servicii:

SERVICII DE MEDICINA PRIMARA (acordate de medicul de familie)
• Asiguratii beneficiaza de pachetul de baza care cuprinde servicii medicale profilactice si curative, alte servicii medicale conform competentelor medicului de familie, servicii medicale pentru situatii de urgenta, si de eliberarea de acte medicale. Asiguratul are obligatia sa se inscrie pe lista de pacienti a unui medic de familie;
• Medicul de familie prescrie medicamente cu sau fara contributie personala, atat in limita competentei proprii, cat si pe baza recomandarii scrise a medicului specialist; elibereaza trimiteri pentru consultatii la medicii specialisti si pentru internarea in spital; elibereaza trimiteri pentru efectuarea de investigatii paraclinice (analize medicale) si interpreteaza investigatiile;
• Persoanele asigurate facultativ beneficiaza de servicii medicale pentru situatii de urgenta si pentru depistarea de boli cu potential endemo-epidemic, de supraveghere a gravidei si imunizari conform programului national;
• Medicul de familie acorda persoanelor neasigurate servicii medicale pentru situatii de urgenta si pentru depistarea de boli cu potential endemo-epidemic.

ASISTENTA MEDICALA DE SPECIALITATE IN AMBULATORII CLINICE (acordate de medicul specialist)
• Asiguratii beneficiaza de pachetul de baza de servicii medicale de specialitate in ambulatoriu, pe baza biletului de trimitere eliberat de medicul de familie sau de alt medic specialist, cu exceptia urgentelor si afectiunilor confirmate;
• Pentru stabilirea diagnosticului, in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al afectiunilor in care au fost epuizate toate celelalte posibilitati de explorare, pot fi recomandate servicii medicale de inalta performanta (CT, RMN, scintigrafie etc.);
• Medicul de specialitate din ambulatoriu recomanda realizarea de investigatii paraclinice si prescrie medicamente cu si fara contributie personala;
• Persoanele care se asigura facultativ beneficiaza de servicii medicale de specialitate in ambulatoriu pentru constatarea situatiei de urgenta si pentru depistarea de boli cu potential endemo-epidemic. Copii in varsta de pana la 18 ani beneficiaza de serviciile medicale incluse in pachetul de baza;
• Persoanele neasigurate beneficiaza de servicii medicale de specialitate in ambulatoriu pentru constatarea situatiei de urgenta si pentru depistarea de boli cu potential endemo-epidemic.

SERVICII MEDICALE SPITALICESTI

Pachetul de baza, acordat persoanelor asigurate, include serviciile spitalicesti pentru patologia care necesita internare (cazuri acute, cazuri cronice, alte situatii justificate) si serviciile spitalicesti care nu necesita internare, prestate in regim de spitalizare de zi;
Internarea in spital se face pe baza biletului de trimitere eliberat de medicul de familie sau medicul specialist din ambulatoriu (in cazurile de urgenta nu este necesar biletul de trimitere) si a documentului care dovedeste calitatea de asigurat a persoanei;
De asemenea, se deconteaza serviciile medicale acordate in cadrul unitatilor medico-sociale;
Pentru urgente medico-chirurgicale si in cazul bolilor cu potential endemo-epidemic, persoanele care se asigura facultativ beneficiaza de servicii spitalicesti gratuit pana la rezolvarea completa a cazului, iar persoanele neasigurate pana la rezolvarea urgentei.


SERVICII MEDICALE PARACLINICE (analize medicale de laborator)
• La recomandarea medicului de familie si a medicului de specialitate din ambulatoriu, asiguratii au dreptul la investigatii paraclinice in ambulatoriu (analize de laborator, ecografii, radiografii, EKG, EEG, tomografii, RMN, scintigrafii, etc.), fara contributie personala, incluse in pachetul de baza;
• Femeile gravide si copii in varsta de pana la 18 ani, asigurati facultativ, beneficiaza de investigatii paraclicice in ambulatoriu, fara co-plata, la recomandarea medicului de familie sau a medicului de specialitate din ambulatoriu.

SERVICII DE MEDICINA DENTARA (servicii stomatologice)
• Asiguratii in varsta de peste 18 ani beneficiaza de serviciile medicale preventive si tratamentele de medicina dentara incluse in pachetul de baza, decontate de casele teritoriale in cote de 40%, 60% si 100%, in functie de tipul acestora;
• Serviciile medicale de pedodontie si ortodontie, precum si serviciile medicale preventive si tratamentele stomatologice incluse in pachetul de baza acordate copiilor sub 18 ani sunt decontate 100% de casele teritoriale;
• Serviciile de medicina dentara de urgenta, respectiv pachetul minimal, se acorda oricarei persoane indiferent daca are sau nu calitatea de asigurat, fara co-plata din partea acesteia;
• Persoanele care se asigura facultativ beneficiaza de serviciile medicale de medicina dentara de urgenta, cu exceptia copiilor in varsta de pana la 18 ani, care beneficiaza de serviciile medicale de medicina dentara incluse in pachetul de baza.

MEDICAMENTE CU SI FARA CONTRIBUTIE PERSONALA (medicamente compensate si gratuite)
• Persoanele asigurate beneficiaza de medicamente cu sau fara contributie personala, in tratamentul ambulatoriu, prescrise de catre medicii de familie si de catre medici specialisti;
• La o consultatie, pentru fiecare afectiune, pot fi prescrise 1-3 medicamente (exceptie fac copiii cu varste intre 0-12 luni si bolnavii inclusi in programele de sanatate, pentru care numarul de medicamente corespunde schemei terapeutice);
• Medicamentele cu si fara contributie personala se prescriu pentru 3-5 zile in afectiuni acute, 8-10 zile in afectiuni subacute, si pana la 30 de zile in afectiuni cronice (si pana la 60 de zile pentru diagnosticul de diabet zaharat);
• Prescriptia medicala pentru afectiunile acute si subacute este valabila 24 de ore in mediul urban;
• Prescriptia medicala care se elibereaza la externarea din spital cuprinde medicatia pentru maxim 30 de zile;
• Asiguratii beneficiaza de medicamente compensate in proportie de 50%, 90% si 100%;
• Se suporta medicamentele fara contributie personala, conform prevederilor legale in vigoare, pentru copii cu varste cuprinse intre 0 - 18 ani; tineri intre 18 - 26 ani daca sunt elevi, studenti sau ucenici; gravide si lauze; persoane prevazute in legi speciale; persoane diagnosticate cu boli care beneficiaza de gratuitate;

DISPOZITIVE MEDICALE (orteze si proteze)
• Asiguratii au dreptul la dispozitive medicale destinate recuperarii unor deficiente organice sau fiziologice - pentru corectarea vazului, auzului, protezarea membrelor si la alte materiale de specialitate, cu sau fara contributie personala.
• Dispozitivele medicale se acorda la recomandarea medicului de specialitate si cu aprobarea caselor teritoriale.
• Diferenta dintre pretul de vanzare si pretul de referinta suportat de casele teritoriale va fi achitata de catre asigurat direct furnizorului de dispozitive medicale.

ALTE SERVICII MEDICALE INCLUSE IN ASIGURAREA SOCIALA DE SANATATE
• Servicii medicale de urgenta si transport sanitar;
• Ingrijiri medicale la domiciliu;
• Servicii medicale de recuperare a sanatatii.

SERVICII MEDICALE DE URGENTA PE TERITORIUL ORICARUI STAT EUROPEAN

In baza Cardului European de Asigurari Sociale de Sanatate sau a Certificatului Provizoriu de Inlocuire a Cardului European de Asigurari Sociale de Sanatate beneficiati de asigurare de sanatate pe teritoriul Uniunii Europene.

SERVICII MEDICALE SUPORTATE DIN FONDUL NATIONAL UNIC DE ASIGURARI SOCIALE DE SANATATE

I. SERVICII MEDICALE PROFILACTICE
In scopul prevenirii imbolnavirilor, al depistarii precoce a bolii si al pastrarii sanatatii, asiguratii, direct sau prin intermediul medicilor cu care casele de asigurari se afla in relatii contractuale, vor fi informati permanent de catre casele de asigurari asupra mijloacelor de pastrare a sanatatii, de reducere si de evitare a cauzelor de imbolnavire si asupra pericolelor la care se expun in cazul consumului de droguri, alcool si tutun.

Serviciile medicale profilactice suportate din fond sunt urmatoarele:
a) monitorizarea evolutiei sarcinii si a lauzei, indiferent de statutul de asigurat al femeii;
b) urmarirea dezvoltarii fizice si psihomotorii a sugarului si a copilului;
c) controalele periodice pentru depistarea bolilor ce pot avea consecinte majore in morbiditate si mortalitate;
d) servicii medicale din cadrul programului national de imunizari;
e) servicii de planificare familiala, indiferent de statutul de asigurat al femeii.

Serviciile medicale stomatologice preventive se suporta din fond, astfel:
a) trimestrial, pentru copiii pana la varsta de 18 ani, individual sau prin formarea de grupe de profilaxie, fie la gradinita, fie la institutiile de invatamant preuniversitar;
b) de doua ori pe an, pentru tinerii in varsta de la 18 ani pana la 26 de ani, daca sunt elevi, ucenici sau studenti si daca nu realizeaza venituri din munca.

Asiguratii in varsta de peste 18 ani au dreptul la control medical pentru prevenirea bolilor cu consecinte majore in morbiditate si mortalitate, in conditiile stabilite prin contractul-cadru.

II. SERVICII MEDICALE CURATIVE
Asiguratii au dreptul la servicii medicale pentru vindecarea bolii, pentru prevenirea complicatiilor ei, pentru recuperarea sau cel putin pentru ameliorarea suferintei, dupa caz.
Tratamentul medical se aplica de catre medici sau asistenti medicali si de alt personal sanitar, la indicatia si sub supravegherea medicului.

Serviciile medicale curative ale caror costuri sunt suportate din fond sunt:
a) serviciile medicale de urgenta;
b) serviciile medicale acordate persoanei bolnave pana la diagnosticarea afectiunii: anamneza, examen clinic, examene de investigatii paraclinice;
c) tratamentul medical, chirurgical si unele proceduri de recuperare;
d) prescrierea tratamentului necesar vindecarii, inclusiv indicatiile privind regimul de viata si munca, precum si igieno-dietetic.

Asiguratii au dreptul la asistenta medicala primara si de specialitate ambulatorie la indicatia medicului de familie, in conditiile contractului-cadru. Asiguratii primesc asistenta medicala de specialitate in spitale autorizate si evaluate.
Serviciile spitalicesti se acorda prin spitalizare si cuprind: consultatii, investigatii, stabilirea diagnosticului, tratament medical si/sau tratament chirurgical, ingrijire, recuperare, medicamente si materiale sanitare, dispozitive medicale, cazare si masa.
Asistenta medicala de recuperare se acorda pentru o perioada de timp si dupa un ritm stabilite de medicul curant in unitati sanitare autorizate si evaluate. Servicii si ingrijiri medicale la domiciliu se acorda de furnizori evaluati si autorizati in acest sens.
Serviciile medicale stomatologice se acorda de catre medicul de medicina dentara in cabinete medicale autorizate si evaluate conform legii.
Asiguratii beneficiaza de tratamente stomatologice care se suporta din fond in conditiile stabilite prin contractul-cadru.

Medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale si alte mijloace terapeutice

Asiguratii beneficiaza de medicamente cu sau fara contributie personala, pe baza de prescriptie medicala pentru medicamentele cuprinse in Lista de medicamente. Modalitatile de prescriere si eliberare a medicamentelor se prevad in contractul-cadru.

Contravaloarea medicamentelor prescrise pentru femeile gravide si lauze, precum si pentru copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar dar nu mai mult de 3 luni, ucenici sau studenti si daca nu realizeaza venituri din munca, se suporta din fond, la nivelul pretului de referinta sau al pretului de decontare.

Se suporta din fond, la nivelul pretului de referinta, in conditiile contractului-cadru, valoarea medicamentelor prescrise pentru tratamentul afectiunilor urmatoarelor categorii de persoane:
a) persoane ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 (persoanele persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare), Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 si Legea nr. 189/2000 (persoanele persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive entice), Legea nr. 44/1994 (veteranii de razboi, invalizii si vaduvele de razboi), Legea nr. 309/2002 (persoanele care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii in perioada 1950 - 1961), art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 341/2004 (luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989);
b) persoanele cu handicap ale caror drepturi sunt stabilite in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 519/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

Asiguratii au dreptul la materiale sanitare si dispozitive medicale pentru corectarea vazului, auzului, pentru protezarea membrelor si la alte materiale de specialitate, in scopul protezarii unor deficiente organice sau fiziologice, pentru o perioada determinata sau nedeterminata, pe baza prescriptiilor medicale, cu sau fara contributie personala, in conditiile prevazute in contractul-cadru.

Asiguratii beneficiaza de proceduri fizioterapeutice, pe baza recomandarilor medicale, cu sau fara contributie personala, in conditiile prevazute in contractul-cadru.

Servicii medicale de ingrijiri la domiciliu si alte servicii speciale
Asiguratii au dreptul sa primeasca unele servicii de ingrijiri medicale la domiciliu acordate de un furnizor autorizat si evaluat in conditiile legii.

Serviciile de transport sanitar necesare pentru realizarea unui serviciu medical pentru asigurat, se suporta din fond.
Asiguratii au dreptul la transport sanitar in urmatoarele situatii:
a) urgente medico-chirurgicale;
b) cazurile prevazute in contractul-cadru.

SERVICIILE CARE NU SUNT DECONTATE DIN FOND

Contravaloarea acestora fiind suportata de asigurat, de unitatile care le solicita sau alte surse, dupa caz, sunt:
a) servicii medicale acordate in caz de boli profesionale, accidente de munca si sportive, asistenta medicala la locul de munca, asistenta medicala a sportivilor;
b) unele servicii medicale de inalta performanta;
c) unele servicii de asistenta stomatologica;
d) servicii hoteliere cu grad inalt de confort;
e) corectii estetice efectuate persoanelor cu varsta de peste 18 ani;
f) unele medicamente, materiale sanitare si tipuri de transport;
g) eliberarea actelor medicale solicitate de autoritatile care prin activitatea lor au dreptul sa cunoasca starea de sanatate a asiguratilor;
h) fertilizare in vitro;
i) transplantul de organe si tesuturi, cu exceptia cazurilor prevazute in Programul National, aprobat de Agentia Nationala de Transplant si CNAS;
j) asistenta medicala la cerere;
k) contravaloarea unor materiale necesare corectarii vazului si auzului: baterii pentru aparatele auditive, ochelari de vedere;
l) contributia personala din pretul medicamentelor, a unor servicii medicale si a dispozitivelor medicale;
m) serviciile medicale solicitate de asigurat;
n) unele proceduri de recuperare si de fizioterapie;
o) serviciile nemedicale efectuate in unitati medico-sociale;
p) serviciile acordate in cadrul sectiilor/clinicilor de boli profesionale si cabinetelor de medicina a muncii;
q) servicii hoteliere solicitate de pacientii a caror afectiuni se trateaza in spitalizare de zi.
Servicii medicale acordate asiguratilor pe teritoriul altor state

Persoanele asigurate in sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania, aflate pe teritoriul statelor cu care Romania a incheiat documente internationale cu prevederi in domeniul sanatatii, beneficiaza de servicii medicale pe teritoriul acestor state, in conditiile prevazute de respectivele documente internationale.

Rambursarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale in baza documentelor internationale cu prevederi in domeniul sanatatii la care Romania este parte, este efectuata de casele de asigurari de sanatate prin intermediul CNAS.

sursa: sfatulmedicului.ro

_________________
Cele mai importante lucruri în lume au fost realizate de oameni care au continuat să încerce chiar şi când se părea că nu mai este nici o speranţă. Dale Carnegie



Citeşte REGULAMENTUL înainte de a posta pe forum!

Margareta G.
Admin

Fibroza: A2F3
feminin Numarul mesajelor: 3412
Data de inscriere: 20/08/2009
Varsta: 38

Sus In jos

Dovada calitatii de asigurat

Mesaj  Margareta G. la data de Dum Mar 04, 2012 9:37 am

Salariati:
• adeverinta de salariat, conf. Ord. nr. 903/19.11.2007, anexa 1, publicat in M.O. nr. 827/04.12.2007;

Pensionari:
• copie decizie de pensionare;
• talon pensie din luna anterioara;
• declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri impozabile, altele decat cele realizate din pensii;

Copii 0-18 ani:
• act identitate-copie

Tineri 18-26 ani, elevi, studenti sau ucenici care nu realizeaza venituri din munca:
• copie carnet elev/student vizat pe anul scolar in curs;
• declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri din munca;

Sot, sotie, parinti aflati in intretinerea unei persoane asigurate:
• declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri proprii;
• act identitate persoana coasigurata;
• declaratie pe propria raspundere a persoanei asigurate prin care aceasta declara ca are in intretinere persoana respectiva;
• copie a actului din care rezulta gradul de rudenie cu persoana asigurata (certificat nastere, casatorie);
• act identitate persoana asigurata;
• documente privind persoana asigurata, respectiv, adeverinta de salariat, conform Ord. nr. 903/2007, publicat in M.O. nr. 827/04.12.2007 anexa 1/talon pensie + copie decizie pensionare + declaratia pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri impozabile, altele decat cele din pensie/ultima chitanta care atesta plata contributiei asigurarilor sociale de sanatate-in functie de statutul persoanei asigurate;

Someri:
• copie a carnetul de somer/adeverinta eliberata de institutiile care administreaza bugetul asigurarilor pentru somaj;

Lucratori independenti / persoane fara venit ce platesc C.A.S.S. la venitul minim brut pe tara:
• ultima chitanta /ordin de plata pentru contributia asigurarilor sociale de sanatate;

Tinerii cu varsta de pana la 26 de ani, care provin din sistemul de protectie a copilului:
• document care sa ateste ca au fost inclusi intr-un sistem de protectie a copilului;
• declaratie pe propria raspunderedin care sa rezulte ca nu realizeaza venituri munca;
• document eliberat de primaria din localitatea de domiciliu care sa ateste ca nu beneficiaza de ajutor social;

Persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit legii nr. 416/2001:
• document care sa ateste ca se incadreaza in categoria persoanelor care au dreptul la ajutor social;

Beneficiarii legilor nr. 189/2000, 44/1994, 309/2002, 341/2004
• document care atesta incadrarea in una din categoriile de mai sus;
• declaratie pe propria raspunderedin care sa rezulte ca nu realizeaza venituri impozabile, altele decat cele realizate din legile speciale sau pensii;

Persoanele cu handicap care nu realizeaza venituri din munca:
• certificat de incadrare intr-un grad de handicap;
• declaratie pe propria raspunderedin care sa rezulte ca nu realizeaza venituri din munca, pensie sau alte surse, in afara celor prevazute de legea prin care li s-a stabilit aceasta calitate;

Bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate, care nu realizeaza venituri din munca sau nu se incadreaza in categoria de persoana coasigurata:
• adeverinta medicala eliberata de medicul curant sau de medicul coordonator al programului de sanatate;
• declaratie pe propria raspunderedin care sa rezulte ca nu realizeaza venituri din munca, pensie sau alte surse;

Femei insarcinate sau lauze care nu realizeaza venituri din munca sau nu se incadreaza in categoria de persoana coasigurata:
• certificat de nastere a copilului - pt. lauze;
• adeverinta medicala;
• declaratie pe propria raspunderedin care sa rezulte ca nu realizeaza venituri sau documente justificative ca realizeaza venituri lunare sub salariul de baza minim pe tara;

Persoanele care se afla in concediu pentru cresterea copilului pana la 2 ani si in cazul copilului cu handicap pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani:
• decizia emisa de Directia de Munca, Familie si Egalitate de Sanse a Municipiului Bucuresti/Judeteana.

NOTA:

- Persoana asigurata trebuie sa dovedeasca ca a indeplinit obligatia privind plata contributiei asigurarilor sociale de sanatate pe ultimii 5 ani, calculata la veniturile realizate in aceasta perioada, conform normelor legale in vigoare;
- In cazul in care categoria de asigurat in care o persoana se incadreaza in prezent, este mai recenta de 5 ani, este necesar a se depune documente justificative corespunzatoare categoriei / categoriilor de asigurat in care s-a incadrat anterior;
- In situatii speciale, pentru a stabilirea corecta a categoriei de asigurat si respectiv a platii contributiei, personalul institutiei poate solicita documente suplimentare considerate ca fiind relevante;

Pentru mai multe informatii accesati www.aopsnaj.ro.

sursa: sfatulmedicului.ro

_________________
Cele mai importante lucruri în lume au fost realizate de oameni care au continuat să încerce chiar şi când se părea că nu mai este nici o speranţă. Dale Carnegie



Citeşte REGULAMENTUL înainte de a posta pe forum!

Margareta G.
Admin

Fibroza: A2F3
feminin Numarul mesajelor: 3412
Data de inscriere: 20/08/2009
Varsta: 38

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum